Vi fejrer fødselsdag – med billedbøger!

Vi giver jer lidt mere end en håndfuld titler på bøger i anledning af alle fødselsdage og i særdeleshed i anledning af Herlev Biblioteks fødselsdag i december 2021 .

I december kan Herlev Bibliotek fejre fødselsdaf og fødselsdagsbarnet bliver 50 år! Ligesom Bamsefar i "Dyrene i Hakkebakkeskoven". I øvrigt kan du lige få en god opskriftsbog netop med de allerbedste opskrifter fra Hakkebakkeskoven.

De fleste fejrer fødselsdag, og de elsker det, ser frem til det, har forventninger til det. Har ønsker. Glæder sig til at se venner og familie, eller glæder sig til en dag med fred og ro. Glæder sig til en dag med fest og farver. Glæder sig til at være midtpunktet.

Ikke alle fødselsdage går som ventet. Men for det meste bliver fødselsdagen en dejlig dag at tænke tilbage på, så man roligt kan glæde sig de næste 365 dage til det bliver ens fødselsdag igen.

Læs også: "Hold fødselsdag med de kendte fra børnelitteraturen"

Fødselsdage med blandede følelser

Vi ser normalt med glæde og spænding frem til vores fødselsdag – eller gør vi? Nogle er lidt ængstelige og generte. For andre er fødselsdage en lidt problematisk størrelse, men det går for det meste meget godt.

I "Jeg er genert" er det lille enhjørningebarn Sigurd genert, og han er nervøs, for det er hans fødselsdag. Han kan ikke rigtig lide at være genstand for megen opmærksomhed. Sigurd har nogle gode måder til at få bragt styr på sin generthed. Måske var det værd at prøve Sigurds vejrtrækningsøvelse mod generthed?

Lille bange egern er ikke nogen ørn til at holde fødselsdag. Til gengæld er han en ørn til at planlægge, hvordan han skal undgå at komme til at holde fødselsdag.

"Lille bange egern holder fødselsdag" er en virkelig morsom beretning om, hvordan en systematikker kommer til kort, når hans gode ven Trofast insisterer på at give ham en uforglemmelig dag. Fødselsdagsangsten blev også kureret.

Lille Albert i  "Albert har fødselsdag" forholder sig ganske uproblematisk til det at skulle holde fødselsdag. Han glæder sig, han inviterer gæster og har en dejlig dag. Det er der ingen ben i, når man er en lille sød kanin.

Vi vil gerne gøre det så godt

Valdemar er god til at bage. I "Valdemars lagkage" får vi indblik i, hvordan det går, da han skal bage lagkage til sin lillesøster Line. Det kan godt være lidt angstprovokerende for en læser som mig – men det ender jo med kys og kram til sidst.

Mor Giraf kan også fejre fødselsdag, men det har hun vist glemt. I "Krokodille og Giraf – en dejlig overraskelse" følger vi, hvordan hendes søde familie får hende lempet ud på en omfattende skattejagt i store dele af nabolaget for til sidst at ende hjemme med en dejlig overraskelse: En fødselsdagspakke fuld af dejlige små fødselsdagsgæster. Det er sådan noget en Mor Giraf bliver glad for.

De to søskende Konrad og Hedvig skal lave fødselsdagsmorgenbord til mor i "Konrad og fødselsdagen" – de står klar kl. 03.23. Ikke så sært mor ser lidt træt ud, men de vil jo så gerne gøre det godt.