DIVA – en lysende genbrugsgople

Oplev et kunstværk skabt til Herlev Bibliotek af kunstner Maj D – og Herlevs borgere

Bibliotekets tema februar-juni 2023 er LYS, og i den forbindelse udstiller vi den lysende genbrugsgople “Diva”. Værket er skabt specielt til Herlev Bibliotek af kunstneren Maj D.

Goplen er to meter i diameter og består af 500 stykker genbrugsplast indsamlet af indsamlet af blandt andre Herlevs borgere. Al det finurlige og farverige plast er monteret på et skelet af stål og hønsenet.

Genbrugsgoplen Diva er et bombardement af farver sammensat med stor præcision og akkuratesse, præcis som havde der været tale om et maleri. Værket inviterer dig til at til gå på opdagelse i, hvordan farver supplerer og står i kontrast til hinanden.

Lys og farver hænger uløseligt sammen, da de forskellige farver består af lysbølger med forskellig bølgelængde; de røde farver har de længste, og de violette farver har de korteste bølgelængder. Og spalter man vidt lys, ser man, at det består af alle regnbuens farver.

Symbolsk handler genbrugsgoplen Diva om, hvordan lys og glæde kan opstå, når forskelligheder mødes. Det kan være, når forskellige etniske grupper, køn og generationer møder hinanden med gensidig nysgerrighed og interesse; når noget, vi havde kastet bort som affald, bliver genoplivet til noget smukt, som i kunst; eller i selve kærligheden, når modsætninger eller forskelligheder mødes.

Kunstværket kan med fordel opleves både nedefra og ovenfra via bibliotekets førstesal. Du kan se værket frem til og med juni 2023.

Maj D, kunstneren bag værket

Maj D er miljøkunstner og har skabt en lang række værker, der på forskellige vis sætter fokus på genbrug, miljø, klima og bæredygtighed.

Hun brænder for at bringe mennesker sammen i kreative processer, der flytter bjerge og udvider horisonter. Kunstnerisk arbejder hun med større lysskulpturer og ”land art” af affaldsmaterialer fundet i naturen i samarbejde med lokale borgere og virksomheder, NGO’er, skoler med flere.

Læs mere om Maj Ds kunst på maj-d.com.

Lyslaboratorium for store og små

Hele foråret har vi også et lyslaboratorium i biblioteket.

I lyslaboratioriet kan børn og voksne blandt andet lære om, hvordan lys er en slags energi og består af alle regnbuens farver.

Du kan også se, hvordan alle farver bliver til hvid, når man blander dem, for eksempel ved at spinne en snurretop. Og meget mere.

Læs om alle aktiviteterne i vores lyslaboratorium her.