Playstation 4-spillet "Control" (billede hentet fra www.igdb.com)

Lån årets bedste spiludgivelser!

19.12.19
Leder du efter de ypperste Playstation 4-spil? Så se her!

”The Game Awards” er et awardshow dedikeret til at hylde det bedste inden for computerspil og e-sport. Det blev afholdt i sidste uge, og jeg sætter her fokus på tre af de mest feterede titler, som vi har på Herlev Bibliotek.

De øvrige nominerede spil fra awardshowet, vi kan tilbyde, kan du se længere nede.

”Control”

Nomineret i kategorierne: Best Art Direction (vandt), Game of the Year, Best Game Direction, Best Narrative, Best Audio Design, Best Performance (x2), Best Action/Adventure Game

Studiet bag ”Control” er Remedy Entertainment, der er kendt for at levere spil med udgangspunkt i en god historie – og ”Control” er bestemt ingen undtagelse.  Anmeldere har blandt andet sammenlignet spillet med værker af filmskaberne David Lynch og Stanley Kubrick.

Spillet var nomineret i intet mindre end syv kategorier, kun overgået af ”Death Strandings” otte. ”Control” blev spist af med en enkelt pris for Best Art Direction, men vandt til gengæld hele fire af årets priser på spil- og mediesitet ”IGN”, heriblandt den prestigefulde titel som årets spil.

Playstation 4-spillet "Control" (billede hentet fra www.igdb.com).

Reserver "Control" her.

Se trailer til spillet her.

”Resident Evil 2”

Nomineret i kategorierne: Game of the Year, Best Game Direction, Best Audio Design, Best Action/Adventure Game

Problemet med et remake er altid at holde balancen mellem genkendelighed og nyskabelse. ”Resident Evil 2” klarede denne balancegang til UG, endda med udgangspunkt i et spil med over 20 år på bagen. Spillet er faktisk så uhyggeligt, at en af Troldspejlets anmeldere ikke kunne spille det til ende.

Spillet vandt ingen priser fra kritikerne i ”Game Awards”-panelet, men det har tilsyneladende vundet gamernes hjerter. Det vandt nemlig sidste måned prisen som ”Ultimate Game of the Year” til prisuddelingen ”Golden Joystick Awards”.

Playstation 4-spillet "Resident Evil 2" (billede hentet fra www.igdb.com)

Reserver "Resident Evil 2" her.

Se trailer til spillet her.

”Beat Saber”

Vandt i kategorien: Best AR/VR Game

Spillet havde allerede fået tildelt prisen for årets Virtual Reality-spil fra både prisuddelingerne ”Golden Joystick Awards” og ”IGN” og fik samme pris ved årets ”Game Awards”.

Spillet er senest udkommet til det nye VR-headset ”Oculus Quest”. Vi har her på biblioteket indkøbt sådan et, og fra næste år kan du hver torsdag eftermiddag fra klokken 16.00 komme ned på Herlev Bibliotek og prøve forskellige spil – blandt andre ”Beat Saber”. Vi skal nok fortælle mere om det senere, så hold øje her på hjemmesiden og 2730Demotekets Facebook-side.

Se trailer for spillet her (og bare rolig; der er nemmere sværhedsgrader end den, der visesher).

Andre nominerede spil, du finder på biblioteket:

Bedste action-spil: ”Devil May Cry 5” (vandt), ”Metro Exodus”
Bedste RPG-spil: ”Kingdom Hearts III”, ”Monster Hunter World: Iceborne”
Bedste narrativ: ”A Plague Tale: Innocence”
Bedste VR/AR-spil: ”Trover Saves the Universe”
Bedste kampspil: ”Dead or alive 6”, ”Mortal Kombat 11”
Bedste strategispil: ” Age of Wonders: Planetfall”, “Tropico 6”, “Wargroove”
Bedste sports-/racerspil: “F1 2019: the official videogame”, “FIFA 20”
Bedste multiplayerspil: “Tom Clancy's The Division 2”

Og så bør det afslutningsvis lige nævnes, at vi havde to danske prisvindere til årets ”Game Awards”: Mads Mikkelsen for sin rolle som Cliff i spillet ”Death Stranding” og ”Counter Strike”-holdet Astralis’ træner Danny ‘Zonic’ Sørensen, der vandt prisen som årets bedste e-sports-træner. Tillykke!

Om priserne:

"The Game Awards" baserer primært sin prisuddeling på 80 verdensomspændende publikationer om spil og medier.

"Golden Joystick Awards" er en pris, der uddeles på baggrund af online-afstemninger. I 2019 havde prisuddelingen over et dusin samarbejdspartnere i spil- og mediebranchen.

"IGN" er et velrenommeret spil- og mediesite, der siden 2017 har været moderselskab for den virtuelle spilbutik "Humble Bundle".