Pias sommerlæsning

20.06.18
Velkommen tilbage til nørdens paradis. Pia har udvalgt nogle tegneserier, et fantasy-epos og noget rygsøjlevibrerende musik til dig.

Jeg vil starte med at anbefale at bladre tegneserierne igennem, for biblioteket køber rigtig meget af det nye – også graphic novels. Skulle du ikke have fået øjnene op for de engelske mangaserier, så giv dem et kig også og tag en hel serie med hjem!
Brandon Sandersons elefantbenstykke fantasyroman er en kommende klassiker inden for genren og bør læses af alle, der tager interessen for store eventyr alvorligt.
Og så er der musikken. Musik er en uundværlig del af min sommer, min vinter, min det hele. Og det er den progressive rock, der til evig tid bor i mit hjerte. Jeg lytter til musikken på cd eller LP, et album fra start til slut. Hører numrene i den rækkefølge, som kunstneren omhyggeligt har udtænkt, og det er en fryd for sjælen, når tonerne får hårene til at rejse sig, og tårerne står på spring.

God fornøjelse med nørderierne - ih, hvor ville det dog være dejligt, hvis et par stykker af mine anbefalinger rammer DIG, som de ramte MIG :-)

Alan Moore: Batman – the killing joke
Tegneserie. Historien om Jokerens oprindelse, (eller tilsyneladende, for man ved jo aldrig med ham!) som alle Batman-læsere SKAL kende. Læs om den ene forfærdelige dag, der gjorde en nogenlunde normal person til Batmans værste fjende. Fænomenalt arbejde af den legendariske Alan Moore, betagende illustreret af Brian Bolland. Og så er den endda på dansk.

Batman ler (!)

Don Rosa: Her er dit liv, Joakim
Tegneserie. Biblioteket har for nylig landet den nye pragtudgave af Don Rosas Onkel Joakim-biografi. Her afsløres hele andemytologien fra Joakim som fattig skopudser udvandrer fra Skotland til han ender som fantasilionær med flere pengetanke. Denne udgave er nyoversat og følger Don Rosas ønsker. Udover Rosas egne kommentarer om serien indeholder bogen også ekstramateriale i form af skitsemanuskripter, illustrationer, historiereferencer og 12 nye vignetter tegnet af Rosa i 2017. Er du VIRKELIG nørdet, så får du fat i Thoumas Holopainens cd: The Life and Times of Scrooge, som er musik inspireret af tegneserien – meget lig filmmusik.

Genfærd, guld og anderumper.

Isuna Hasekura: Spice & Wolf
Manga. Den ensomme, rejsende købmand, Kraft Lawrence, finder en dag en sovende 15-årig blind passager i sin vogn. En smuk ung pige – med ulveører og ulvehale. Hun fortæller, at hun er en høstgudinde, som er blevet glemt af de mennesker, som hun skulle hjælpe, så hun vil hjem, hvor hun kom fra. Kraft lover at tage hende med på sin rejse, mod at hun bruger sine kræfter på at hjælpe ham med at tjene penge. Meeeeeen så let er det ikke lige med det der ulvebæst! Biblioteket har indtil videre 15 bind, alle på engelsk.

SÅ svært er det altså heller ikke at læse bagfra!

Brandon Sanderson: En konges vej
Fantasyroman. Roshar – en turbulent verden af sten og storme. Mød Kaladin, som skiftede sin karriere som læge ud med en krigertilværelse, men som nu er endt som slave – en usædvanlig én af slagsen med mærkelige kræfter og en lille feagtig hjælper. Mød også Shallan, som forsøger at bestjæle sin prinsesse-lærermester for at redde sin familie og mød den store general, Dalinar, som pludselig får kvalme af krig og søger en glemt fortid. Og bind to ER ankommet *-) (begejstret enøjet mig med stjerne i øjet)

Fænomenalt, fabulerende, forrygende, FORGODT!

Anathema: Distant satellites
CD. Svævende, atmosfærisk rock, med passager af stor skønhed og drama. Et nummer som “The Lost Song, Pt 3” hypnotiserer dig, mens der bygges op til gevaldig kulmination. Musikken rummer stadig en svaaaaag duft af doomgenren, hvori gruppen fødtes. Distant Satellites snurrer ofte i min afspiller i soveværelset, hvor musikken væver sig sømløst ind i mine drømme J

Bandet, det forlod gotisk metal til fordel for melodisk, progressiv rock. YEAAAA.