Foto fra dokumentarfilmen "I lyset af revolutionen": kvinder går mellem kampvogne

Se film hjemmefra – om mennesker i verdens brændpunkter

20.02.20
Vi anbefaler her en håndfuld gribende og inspirerende dokumentarfilm fra Filmstriben

Til vores første omgang Fyraftensfilm den 18. februar viste vi dokumentarfilmen ”The War Show – venner i krig” – en barsk og øjenåbnende film, hvor man følger Syriens skæbne og en gruppe venner, hvis liv og drømme forvandles til mareridt, alt imens landet synker i grus.

Netop den film kan kun ses på biblioteket, men på Filmstriben har vi fundet følgende fire film, som også handler om revolution, det arabiske forår og det at forlade et hjemland i ruiner.

Hvis du er interesseret i flere dokumentarfilm, så glæd dig til den københavnske dokumentarfilmsfestival CPH:DOX, som løber af stablen den 18.-29. marts.

Og selvfølgelig til de to næste gange, vi her på Herlev Bibliotek viser Fyraftensfilm den 24. marts og 14. april.

Hallo, Syrien!

Debattør Natasha Al-Hariri blev selv født under flugt fra krig. Da en bølge af flygtninge i 2015 kom til Danmark, gav hun strøm til en ung mand, der ikke havde været i kontakt med sin familie under sin flugt. Han havde 3.700 ubesvarede opkald på sin telefon. Det fik Natasha til at opsøge flere flygtninge og tilbyde dem telefonopkald.

Velkommen til Danmark

Over en periode på tre år følger filmen tre flygtninge gennem op- og nedture i det, de ser som håbets land, Danmark. Deres historier står i skærende kontrast til det medieskabte billede af flygtninge.

Med verden imellem os

Nitesh Anjaan får at vide, at hans far vil rejse tilbage til Indien efter fire årtier i Danmark. Hvorfor? Nitesh sætter sig for at filme faderens sidste tid i Danmark for at forstå og måske komme tættere på en distanceret far.

I lyset af revolutionen

Da det arabiske forår kommer til Egypten i 2011 forandrer det alle, også de kvindelige kunstnere. Filmen følger otte kvinder – musikere, billedkunstnere, en fotograf og en filminstruktør – i de omvæltende år, hvor millitæret og Det Muslimske Broderskab kæmper om magten.