Stine Pilgaard - en ny lysende forfatterstjerne

22.09.15
Stine Pilgaards forfatterskab vækker både til latter og eftertanke

Lysende forfatterstjerne
Stine Pilgaard er en ny lysende stjerne på den danske forfatterhimmel. Anmelderros og læserbegejstring har velfortjent regnet ned over hendes to romaner ”Min mor siger” 2012 og  ”Lejlighedsange” 2015.

Humor og rammende dialoger
Hun har charmeret alle med sin gnistrende knastørre humor og rammende dialoger. Samtidig indfanger hun mesterligt alle personer med finurlig kærlig sarkasme, og hendes sjældent præcise blik for, hvor meget mennesker konstant snakker forbi hinanden, vækker i den grad til både latter og eftertanke.

Min mor siger
Hun blev optaget på forfatterskolen i 2008 og færdiggjorde sin universitetsuddannelse fra Københavns Universitet som cand. mag. i dansk 2012. Hun blev nomineret til DR Romanprisen og modtog Munch-Christensens debutantpris for sin debutroman ”Min mor siger.”

Mor
Stine Pilgaard skriver som så mange andre forfattere ud fra sin egen livssituation, så hendes hovedpersoner er unge kvinder. I begge bøger udstiller hun især ”Mor” med kærlig ironi – skråsikker, dominerende, manipulerende, selvpromoverende – men også med få glimt af ægte omsorg.

Lejlighedssange
”Lejlighedssange” er ifølge forfatteren selv en hyldest til det almindelige liv. En ung kvinde flytter i andelslejlighed sammen med sin kæreste. Lejlighedskomplekset huser en række farverige personer, som man på suveræn Stine Pilgaard facon får en introduktion til via satirisk morsomme dialoger til husmøder og derefter lærer nærmere at kende gennem de lejlighedssange, som fortælleren hjælper sine naboer med at forfatte. Det viser sig, at alle har/har haft ondt i livet.

Mød Stine Pilgaard på biblioteket

Originally published by Karen Kærgård, Varde Bibliotek.

Materialer
Stine Pilgaard: Lejlighedssange : roman
  • Bog

Lejlighedssange : roman