Subkult 2015 - sådan gik det

26.11.15
Dream Worlds og gaming

Subkult havde i år fokus på digitale drømmeverdener. Vi præsenterede ting i krydsfeltet mellem moderne teknologi og kunst, og havde en del interaktive tilbud.

DJ Daniel Taylor varmede op fra kl. 18.30 med sprøde toner fra sin mixerpult. Gennem hele aftenen kunne publikum afprøve grænser med Oculus Rift. En svimlende gåtur hen over byens tage gav sus i maven og høje udråb. En tur i bageriet gav visse udfordinger. Nogle fik bagt en kage andre fik frembragt en hotdog. Der var også mulighed for at afprøve sine evner inden for hackerfaget i et spil, der foregik i computerens indre.

En ombygget Christiania-cykel bød på på interaktivt spil for fire personer.

Kl. 19.30 leverede elektropop-bandet "Teenage Love" en brag af en koncert. De to piger henrykkede publikum med elektrisk violin og lysende trommestikker i en time.

Herefter deltog 16 personer i et mixed reality-spil udviklet specielt til Subkult på Herlev Bibliotek. Her indgik Playstation Move og kodede beskeder gemt blandt bøgerne på reolerne.

Kl. 20.30 blev Herlev App'en præsenteret. App'en blev til i et samarbejde mellem Herlev Bibliotek, Kildegårdskolens 10. klasse, Herlev Gymnasiums musiklinje og komponisten Anders Monrad. "Herlev Lyde", som app'en hedder, bringer dig rundt i Herlev ved hjælp af lyd og billeder, som du aldrig har prøvet det før. App'en kan snart hentes i App-Store.
Projektet blev støttet af Statens Kunstfond og SKIS.

Musiklinjen fra Herlev Gymnasium leverede derefter to rocknumre med knald på.

Afslutningen på Subkult blev igen i år spektakulær. Lyset blev slukket i biblioteket og Copenhagen Game Collective slap to lysende droner fri i det store biblioteksrum. Dronernes bevægelser generede lyd og musik, så der opstod en koncert.

Tag med på flyvetur

Subkult fik besøg af Kultur for Unge - læs her, hvordan deres udsendte oplevede aftenen

Herlev Bladet skrev: Årets undergrundsfestival var en fin og hyggelig kultur-manifestation...

TAK for i år og tak til vores sponsorer, Herlev Kommune og Fonden Herlev Bladet.

Har du lyst til at deltage, noget du vil vise eller nogle gode ideer, er du velkommen til at kontakte Claus Thurøe på Herlev Bibliotek, 44525690, ct@herlevbibliotek.dk