Danmarks Biblioteksuge post-it

Biblioteket gi’r dig ordet

Uge 37 er Danmarks Biblioteksuge med temaet ORD. Vi har fokus på de ord, vi sætter på hinanden.
I denne uge er Herlev Bibliotek en del af den nationale kampagne Danmarks Biblioteksuge. Temaet er i år ORD, og vi har valgt at sætte fokus på de ord, vi tænker, siger og skriver om hinanden.

I biblioteksrummet på Herlev Bibliotek vil du møde flere aktiviteter. En stor installation ved indgangen indbyder til at sætte tillægsord på fire fiktive personer, vi har givet få oplysninger om. Vi håber, det vil sætte dine tanker i gang: hvilke billeder har vi af andre, vi egentlig ved ganske lidt om? Hvilke karaktertræk fremhæver vi? Og hvad betyder vores forestillinger om andre for dem?

Vi har flere steder i biblioteksrummet også udstillet citater fra litteraturen, hvor mennesker er beskrevet. Her har vi fjernet de oprindelige tillægsord og beder jer om at udfylde med nye. Hvordan ændrer det vores opfattelse af karakteren?

Endelig har vi torsdag morgen eventet ”Når ord gør ondt”. Entertaineren Zaki Youssef og retorikeren Knud Lindholm Lau sætter her spot på sproget i den danske udlændingedebat. Læs mere om det via linket HER – og husk at hente billet!

Som en del af Danmarks BIblioteksuge kåres også danskernes yndlingsord. Ni ord er udvalgt blandt de over 1.500 ord, danskerne har indstillet, og nu kan du stemme på ét af disse ord HER.

Vi håber, I vil tage ordet!