Kirsten Thorup modtager Nordisk Råds litteraturpris 2017

02.11.17
En af de mest læste danske forfattere gennem flere årtier, Kirsten Thorup, modtager Nordisk Råds Litteraturpris 2017 for sin seneste roman "Erindring om Kærligheden".

Sidste år i november havde vi på Herlev Bibliotek besøg af Kirsten Thorup i forbindelse med vores 70'er-tema, hvor vi talte om, hvordan det årti har haft betydning i og for hendes skrift. I den forbindelse anbefalede hun 3 bøger til Herlevs læsere - find dem her. I år har hun modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for sin seneste roman "Erindring om kærligheden", avisen Information skriver om den:

”Romanen er enestående i disse års danske litteratur. Kirsten Thorup kombinerer nutidslitteraturens fokus på social udsathed og psykisk sårbarhed med modent overblik og samfundskritiske iagttagelser af historiens umærkelige skred.”

Romanen, som udkom i april 2016, er et hjerteskærende portræt af et mor-datterforhold, der kuldsejler lige fra starten. Kunstnersjælen Tara har vanskeligt ved de udfordringer, der er ved at passe en lille baby, og på et tidspunkt bliver Siri anbragt på et børnehjem. Samtidig med at barnet og alenemoderen er uløseligt tæt forbundne, vender Siri sig mod Tara, og allerede som 15-årig flytter Siri hjemmefra. Det er samtidig starten på Taras sociale deroute. Romanen er et tidsbillede fra den anden halvdel af det tyvende århundrede, og udforsker forholdet familien imellem.

Kirsten Thorup blev født i 1942 og var den første i familien, der blev student. Efter universitetsstudier i engelsk og litteraturvidenskab, et au pair-ophold i England og forskellige småjobs i København, begyndte hun at skrive og debuterede i 1967. Hun blev folkeeje med romanen ”Lille Jonna” i 1977, og har siden skrevet en lang række populære romaner.

Kirsten Thorup har selv forklaret, at det at skrive, kan føles som at finde et hjem. At komme ud af en hjemløshed. ”Hvis man ikke synes, man er til i verden, så er det at skrive en måde at blive til på. En måde at finde et sted, hvor man er. Jeg føler faktisk også i dag, at det at skrive er at have et hjem, hvor jeg skal hen hver dag.”

Nordisk Råds litteraturpris blev uddelt for første gang i 1962 og gik dengang til svenske Eyvind Johnson for romanen ”Hans nådes tid”. 13 år senere modtog han Nobelprisen i litteratur.  Nordisk Råds litteraturpris regnes i dag for den mest betydningsfulde litterære pris i hele Norden. Prisen er blevet tildelt danske forfattere som Klaus Rifbjerg, Thorkild Hansen, Villy Sørensen, Dorit Willumsen, Naja Marie Aidt og Kim Leine, som modtog prisen i 2013.

Om prisen siger litteraturkonsulent på Biblioteket Kulturværftet og leder af litteraturfestivalen nORD, Gro Frank Rasmussen:
”Hensigten med prisen er at øge interessen for nabolandenes litteratur og sprog, og det ikke uberettiget at sige, at den har stor gennemslagskraft. Prisen har, vil jeg mene, været med til at løfte forfatterskaber som norske Lars Saabye Christensen, islandske Gyrdir Eliasson og finske Sofi Oksanen ind i danske læseres bevidsthed og læsefelt.  På samme måde håber jeg, at man snart vil kunne finde læsere, der med faste skridt er på vej hjem til deres læsehjørner i Akureyri, i Kiruna, i Rovaniemi, i Nuuk med ”Erindring om Kærligheden” under armen.”

Oprindeligt skrevet af Helsingør Kommunes Biblioteker.