Black Friday – gode bøger af sorte forfattere

Ofte handler Black Friday om forbrug og gode tilbud. Siden det er svært at slå vores tilbud, så længe man afleverer til tiden naturligvis, har vi valgt en lidt anden vinkel

Der er en meget stor overvægt at hvide forfattere på hylderne, som fortæller historier fra et hvidt perspektiv. Men der er også rigtig, rigtig mange fremragende bøger af sorte forfattere, vi gerne vil benytte Black Friday til at fremhæve.

Fra klassikere som "Farven Lilla" af Alice Walker og "Elskede" af den ikoniske Toni Morrison til faglitteratur, der berører racisme, som "Emma Gad for hvide" af danske Anna Neye.

Og nye bøger, der fortæller om slavegjortes skæbner i kolonitidens USA, som "Den underjordiske jernbane" af Colson Whitehead og moderne romaner om hvidt privilegie og livet som sort i en hvid verden – for eksempel "En skøn alder" af Kiley Reid og ungdomsbogen "The Hate U Give" af Angie Thomas.

Det hele findes lige her og kan reserveres med et tryk på en knap.

Listen er blot til inspiration og ikke udtømmelig – der findes heldigvis meget mere.

Skønlitteratur

Faglitteratur

Oprindeligt skrevet af Københavns Biblioteker. Foto: Københavns Biblioteker.