Digtsamlingen "Trappevask" på Herlev Biblioteks trappe-installation

Trappetirsdag #4

Lær at vaske trapper med Anders Vægter Nielsens roman "Trappevask"

I efteråret har vi temaet "Mellemrum", og i den forbindelse har vi bygget en trappe, som du kan se og gå på midt i biblioteket frem til nytår.

Motivet 'en trappe' er valgt som et billede på et mellemrum i arkitektur, men også i litteratur. Og derfor har vi fundet eksempler fra litteraturhistorien, hvor trapper spiller en rolle.

Hver tirsdag sæsonen ud giver vi et eksempel på disse trapper, som det vrimler med i digte og romaner, hvis først man kigger efter...

Trappetirsdag #4 – Anders Vægter Nielsen: "Trappevask"

Vi skal igen en tur ud og vaske trapper, denne gang med Anders Vægter Nielsens bog "Trappevask" fra 2017.

Det er en socialrealistisk lille roman, der giver et indblik i en ghetto et sted i Danmark, hvor en trappevasker udfører sit sisyfosarbejde sammen med vekslende kollegaer:

Enhver kan blive trappevasker.

Det kan han. Hun. Han.

Det kræver en vis fysik.

Huan måvære et lille monster.

Det kræver en krop der holder ud.

Det kræver et blik der ser.

Måske som den der finder rav.

Som vestkystblæsten hvirvler skatte op på stranden, gør dagene det anonymt på trapperne.

Skidt, ragelse og affald springer frem for blikket.

Dagene avler ragelse.

Efter nogen tid ser trappevaskeren, hvad han skal se.

Det kræver han ser detaljerne.

Se, et tyggegummi lige dér. Det er godt camoufleret i gulvets grå.

Det er sværere at overse nøddeskallerne, slikpapiret, sodavandsdåserne, pizzabakkerne, de evindelige poser fra McDonalds.

Enhver kan finde hvad hun skal finde, idet hun ser.

Enhver kan gøre hvad han skal gøre, idet han gør det.

At vaske trapper kræver ingen forudsætninger.

Et arbejde er et arbejde.

Der er altid en del at lære.