Samlingen "Historier om kronoper og famøser" på Herlev Biblioteks trappe-installation

Trappetirsdag #5

Du tror nok, du ved, hvordan man går op ad en trappe – indtil du læser Julio Cortázars vejledning

I efteråret har vi temaet "Mellemrum", og i den forbindelse har vi bygget en trappe, som du kan se og gå på midt i biblioteket frem til nytår.

Motivet 'en trappe' er valgt som et billede på et mellemrum i arkitektur, men også i litteratur. Og derfor har vi fundet eksempler fra litteraturhistorien, hvor trapper spiller en rolle.

Hver tirsdag sæsonen ud giver vi et eksempel på disse trapper, som det vrimler med i digte og romaner, hvis først man kigger efter...

Trappetirsdag #5 – Julio Cortázar: "Vejledning i at gå op ad en trappe"

Den argentinske forfatter Julio Cortázar skrev engang (som måske den første?) en udførlig vejledning i at gå op ad en trappe.

Vejledningen udkom i samlingen "Historier om kronoper og famøser" i 1962 – og udover vejledninger i trappegang kan man også lære at dræbe myrer i Rom og trække ure op.

Her er et udpluk fra hans trappevejledning:

"Man bør gå forlæns op ad trapper, da de forekommer særdeles ubekvemme, hvis man gør det bag- eller sidelæns. Den naturlige metode består i at bevare en stående position, med armene hængende afslappet ned langs kroppen, hovedet løftet, dog ikke højere, end at man stadig kan se de trin, der ligger umiddelbart efter det trin, man står på, samtidig med, at man trækker vejret langsomt og regelmæssigt. Når man skal gå op ad en trappe, starter man med at løfte den del af kroppen, der befinder sig nederst til højre, næsten altid omgivet af læder eller ruskind, og som med få undtagelser passer lige nøjagtigt til trinnet."

Du kan bestille "Historier om kronoper og famøser" lige her på bibliotek.dk