" "

Få fif af producer, sangskriver og komponist Anna Lidell

12.03.21
2730 Demoteket afholder for tiden nogle godt besøgte online produceraftener på Facebook.

Forrige uge var det producer, sangskriver og komponist Anna Lidell, der delte ud af sin viden. Denne produceraften er indtil videre set af flere end 800 personer, og du kan stadig nå at se den på Demotekets Facebook side.

Anna Lidells set up

Anna Lidell har arbejdet med musikprogrammet Ableton i 15 år, spillet mange hundrede livekoncerter og undervist i elektronisk musik.

Anna siger:
"Mit setup består af en MacBook Pro med ekstra skærm - man kan opdele Ableton i to skærme og på den måde se lydstyrken og clipview på den ene og tidslinjen med arrangementet på den anden.
Jeg har tidligere haft en stationær, men da jeg ofte (pre-Corona) var på farten, syntes jeg, den bedste løsning var en laptop, så jeg kunne åbne mine sessions med det samme.

Mit lydkort er apollo twin med to indgange, som både kan være xlr til mikrofon eller line til guitar og andet. Derudover kan man route/sende et signal ud (uden om masteren), for eksempel klik, til når man spiller live, eller hvis man vil køre spor ud af computeren og igennem for eksempel guitarpedaler.

I forhold til midi-kontrollers, så bruger jeg både Push 2 til at styre Ableton, til at spille beats, aktivere clips og optage, mens jeg bruger native komplete keyboard, hvorfra jeg direkte kan søge i alle mine nativeinstrumenter, og hvor alle knapperne automatisk er assigned til funktioner som cutoff, attack, reverb ect."

Musikalsk inspiration og egen favoritudgivelse

Musikalsk bliver Anna for tiden meget inspireret af et nyt album 'Herald' fra den australske artist Odette, der udkom i sidste måned:

"Hendes lyde er så taktile, at man næsten kan røre og smage dem, de kan næsten virke mere virkelige end hverdagen i lockdown.
Tekstuniverset rammer den fine balance mellem at tale lige til det private og personlige i os, samtidigt med at det resonerer hos mange.

"I feel like I haven't come home yet,
But I convince myself it's just temporary heartache."

Musikken bevæger sig fra det helt nære, en hviskende spoken words som i 'Feverbreak' til orkestrale passager som i 'Foghorn' eller 'Amends'."

"It's easy to forget, why can't I just forget?"

Af egne udgivelser er Anna Lidell allermest stolt af samarbejdet med Katy Gunn og deres fælles vinyludgivelse Teenage Love, der også ligger på Spotify. Anna fortæller:

"Vi har selv skrevet og produceret alle numrene og tilladt os at gøre præcis, som vi havde lyst til, og hvad vi syntes lød fedt eller føltes godt. Det gælder sådan set også for den efterfølgende single 'Coconut'."

Næste produceraften er med producer og sangskriver Ida Kudo den 18. marts kl. 19.00