Lyt til Nyt – april

11.04.22
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd eller vinyl

Hania Rani: Home

Hania Rani er polsk pianist, komponist og sanger. Hendes musik er behagelig, minimalistisk med en rolig klaverlyd og med en drømmende, terapeutisk stemme.

Cd’en ”Home” indeholder synthesizer elementer, der supplerer klangbilledet som på en maleriudstilling med tilført lydunivers. Genremæssigt ligger Rani mellem crossover og elektronisk minimalisme. Sine steder får man en oplevelse af filmmusik.

Mere om Hania Rani på hendes hjemmeside

Til dig der lytter til ambient.

Bestil CD’en ”Home" her

Kajsa Vala: When are we out of the woods?

Dansk-islandske Kajsa Vala er ofte at høre rundt om på diverse spillesteder. Hendes instrument er guitar med en americana, blød rock vokal, der minder mig lidt om Tina Dickow i udtryk.

Tekst og musik er Valas egen, og der er kvalitet og god wibe omkring hende. Jeg har ikke hørt hende live, men tænker hun må være i sit rette element med et publikum omkring sig.

Nummeret ”Other people” feat. Silas Bjerregaard er en lyrisk lille perle.

Læs og lyt mere til Kajsa Vala på hendes hjemmeside

For publikum til singer/songwriter-musik.

Bestil VINYL’en “When are we out of the woods?” her

Avishai Cohen: Naked truth: a suite in nine parts

Avishai Cohen er en israelsk amerikansk jazz trompetist (vær obs på jazz bassist med samme navn), der har været på musikscenen i mange år og med en række indspilninger bag sig.

Denne cd rummer en kammermusikalsk jazz cyklus i ni dele fordelt på fire instrumenter: Trompet, klaver (Yonathan Avishai), bas (Barak Mori) og trommer (Ziv Ravitz). Stilen er rolig, soft, med en trompetlyd, der minder om Miles Davis’, før han blev ultraeksperimenterende. Helt klart en cd, jeg har lyst til at lytte til mere end en gang.

Mere om Avishai Cohen på hans hjemmeside

For jazzentusiaster.