Lyt til Nyt – februar 2023

03.02.23
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd eller vinyl

Ganna: "Dykyi lys"

Her en anbefaling med ukrainsk vokal-jazz. Selvom sproget er fremmed (ukrainsk), er lyd, opbygning og tolkningen af genren international. Stilen kan sammenlignes med lyrisk mainstream-jazz tilsat folkloristisk krydderi hist og her.

Gannas stemme er lys, venlig og behagelig at lytte til. Og selvom jeg ikke fatter et ord af teksten, har det ingen betydning for at kunne nyde musikken, som er meget overbevisende med musikere, der kan deres metier.

Ganna er med andre ord en positiv aha-jazz-oplevelse. Prøv selv.

Bestil cd’en ”Dykyi lys” her

Anders Koppel: "Gently (Dam Thomsen)"

Samarbejdet mellem komponisten Anders Koppel og cellisten Henrik Dam Thomsen er langt fra nyt, men det er deres musik til gengæld – altid. Jeg bliver nysgerrig, dels fordi jeg ved, at de er dygtige musikere, dels fordi de udfordrer genrer, eksperimenterer og leger, så man står tilbage med en helt ny musikoplevelse.

Tag eksempelvis instrumentkombinationen – hammondorgel og cello. Hvor tit hører vi lige den?  Nej vel. Og så formår de samtidig at få legende, visuel musik frem, der unægtelig kan være svær at sætte i bås.

For et visionært publikum.

Bestil cd’en “Gently” her

Sofie Birch: "Holotropica"

Sofie Birch arbejder med lyd og klange, der bevæger sig ind og ud af hinanden som kalejdoskopiske mønstre. Musikken dulmer og skaber nysgerrighed på samme tid, og lyduniverset er både intenst og universelt.

Birch er lidt af en multikunstner, som arbejder med film, kunstinstallationer og arrangerer workshops ud over musikken, som hun også selv producerer. Et spændende bekendtskab.

Læs mere om Sofie Birch på hendes hjemmeside.

For lyttere til ambient musik.

Bestil vinylen ”Holotropica” her