Lyt til Nyt – juni 2023

02.06.23
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd, vinyl eller digitalt. I denne måned med legendarisk og nutidig jazz samt et (lidt dansk) heavy metal-band

Miles Davis: "Workin' with the Miles Davis Quintet"

Vi er tilbage i 1950’erne med original-indspilninger fra Miles Davis’ storhedstid. Samspillet med musikerne John Coltrane, Red Garland, Paul Chambers og ”Philly” Joe Jones er formidabelt og changerer i stil mellem bob, cool og soft jazz i et mix af standarder og originale kompositioner.

Jeg har netop føjet ”Workin’” til min jazz-playliste, men jeg tænker, at vi også har lyttere til denne nyindkøbte vinylindspilning.

Bestil vinylen ”Workin’” her.

OBS. Tjek også Miles Davis ud via vores adgang til netmediet Stingray Qello.

Lisa Marie Simmons: "NoteSpeak12"

Der er godt med rytme over denne soul- og fusionsjazz’ede cd. Og det til trods for Lisa Marie Simmons dybe, reciterende stemme, hvis monotoni står i skærende kontrast til instrumenternes arabesk.

Simmons er italiensk lyriker, der fremfører sine digte i veldisponeret samarbejde med musikken, så alt går op i en højere enhed.

Forfatterens tekster er afgørende for den musikalske helhedsoplevelse. De kan læses på Simmons hjemmeside, hvor du også kan få stillet din nysgerrighed, hvis du undrer dig over meningen med titlen.

For lyttere af jazzpoesi.

Bestil cd’en “NoteSpeak12” her.

Metallica: "72 seasons"

Så har de gjort det igen – Metallica. Altså udgivet et nyt album. Efter mange år på toppen kan det være svært at ramme loftet igen og igen, og man mærker da også vis en metaltræthed (!) på dette deres 11. studiealbum.

Når det er sagt, så er der stadig masser af energi og dynamik i de fire gutter, hvis 12 nye numre, fordelt på to vinylplader, indgår i den Europa-turne, de for øjeblikket er i gang med.

Jeg kan henvise til nye musikvideoer fra Metallicas hjemmeside , men det er også muligt med et gensyn fra tidligere koncerter via vores adgang til netmediet Stingray Qello.

For fans.

Bestil vinylen ”72 seasons” her.