Lyt til Nyt – oktober

08.10.21
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbte cd'er.

Mike Zito: Resurrection

Amerikanske Mike Zito spiller guitar i krydsfeltet mellem blues og rock. Han er ingen vårhare og det høres tydeligt i dette gedigent klassiske blues album.

Zito vandt for nylig ”Blues Music Award for bedste Blues Rock–artist”. Man forstår hvorfor, når man hører musikken, der i tilgift er produceret af kendisproduceren David Z, en herre-ikke-hvem-som-helst indenfor faget.

Cd’en rummer en blanding af nye og gamle numre.

Til fans og andre blues entusiaster.

Bestil cd’en ” Resurrection” her

Johannes Brahms: Koncert for klaver og orkester nr. 1, d-mol

Komponisten Brahms møder her virtuosen András Schiff i klaverkoncerterne nr. 1 (d-mol) og  nr. 2 (B-dur). Orkestret er "Orchestra of the Age of Enlightenment" ofte forkortet OAE – et demokratisk orkester, der ikke ønsker ledelse, rutiner og gerne forfølger kreative processer med kunstoplevelsen som styrende element.

Kvaliteten er helt i orden, og det er en sand fornøjelse at lytte til disse senromantiske orkesterværker med Schiff som både dirigent og klaversolist.

En stor klassisk musikoplevelse.

Bestil cd’en ”Koncert for klaver og orkester” her

Vestbo Trio: Reflector

Den danske gruppe Vestbo Trios nye cd indeholder syv akustiske instrumentalnumre, men hertil er norske Bjørn Fjæstad inviteret som vokalt bidrag på yderlige fire covernumre.

Vestbo Trio består af Michael Vestbo (guitar), Eddi Jarl (trommer) og Jesper Smalbro (bas). Musikken kan karakteriseres som fusionsblues med jazzen som gennemgående genrefornemmelse.

Nogle vil måske mene at albummet stritter i to retninger. Jeg synes det er modigt, skævt helstøbt og med en fed lyd.

Til dig der holder af fusionsmusik med dyb bas.

Bestil cd’en ”Reflector” her