Biblioteksbruger lytter i udstillingen "Verdensbiblioteket"

Det digitale i det fysiske

Herlev Bibliotek har været del af et projekt, der undersøgte muligheden for at gøre digitale tilbud nærværende

Projektets formål

Projektet har haft som formål at undersøge, hvordan bibliotekerne kan bringe deres forskellige digitale tilbud mere i spil i det fysiske biblioteksrum.

Dette foregik ved, at hvert bibliotek valgte forskellige tilbud som fokusområder og udviklede prototyper, der på nye måder gjorde biblioteksbesøgende opmærksomme på tilbuddet eller ligefrem gav dem nye måder at bruge tilbuddet på.

På Herlev Bibliotek lavede vi en udstilling, der fokuserede på Verdensbiblioteket, som tilbyder materialer på mange forskellige sprog, bl.a. arabisk, persisk og serbisk. I vores store specialdesignede reol, Drømmebiblioteket, kunne biblioteksbesøgende høre brudstykker af historier og sange læst op på netop disse sprog af lokale borgere, iscenesat af en meterhøj kollage af billeder og eksperimentelle ”vinkelplakater”, der skiftede mellem at vise tekst på dansk og ét af de tre sprog.

1. marts 2017 – 15. juni 2018.

Ejere af projektet og samarbejdspartnere

Ejer: Ballerup Bibliotek

Deltagere: Herlev Bibliotek, Glostrup Bibliotek, Herning Bibliotekerne, Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne, Roskilde Bibliotekerne

Støttet af

Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre

Resultater/erfaringer

Prototypen afprøvede mange forskellige elementer, og det kan have gjort den lidt forvirrende for besøgende. Lydelementet fungerede meget godt og var et godt eksempel på, hvordan vi kan arbejde med den slags formidling i fremtiden.

Projektet som helhed har gjort os klogere på formidling og på, hvordan vi kan gøre vores formidling i biblioteksrummet mere inddragende og lettere tilgængeligt for biblioteksbesøgende.

Læs/se mere

Cecilie Lyneborg