Subkult 2014

04.11.14
Subkult 2014 - et strejf af reality blev afholdt d. 30. oktober. Med et brag

Subkult blev i år afholdt i selvrealisationens tegn. Der var besøg af to unge youtubere, der lever deres liv på og for Youtube. De viste nogle af deres værker og fortalte om, hvordan man kommer ind i branchen og (måske) bliver i stand til at leve af det.

Find de to drenges kanaler her.

Son Michael
Ynnor's Asylum
Gem og fortsæt

10. klasse på Kildegård Vest blev undervist i at sammensætte lys og lyd på nye måder. De viste deres værker frem på "lærreder" bestående af bl.a. tidsskiftskassetter, kasserede skærme og en beklædt gine. Underviseren kom fra Dark Matters - Studio and window gallery for time, space and light, som arbejder med lys, lyd og video. De unge havde to dage til at kaste sig over de nyindkøbte macs og fik hurtigt lært det nye program. Nogle stykker af dem blev så bidt af idéen, at de vil fortsætte i deres fritid.

Dark Matters hjemmeside - se her bl.a. deres arbejde til Roskilde Festival og Melodi Grand Prix 2014

Herlev Gymnasie spillede med på Subkult i år med Herlev Gymnasieband. Bandet er under ledelse af Hannibal Horn, og de opførte to numre under stor applaus. Der er lovning på deltagelse i næste års Subkult.

Forfatteren Adil Erdem havde indrettet en lille kontorplads på biblioteket med nogle af sine private ting omkring sig. Her kunne man på en storskærm følge med i, hvordan en børnebog bliver til. Adil fik mange henvendelser og en gave fra nogle elever. Bogen skrives færdig på biblioteket torsdag d. 6.11.

Læs mere om Adil Erdem

Den lokale kunstner Casopani (Caterina Sofie Pantani Nielsen) lavede den første udstilling af sine værker i en mørklagt del af biblioteket. Værkerne trådte ud af mørket belyst af en enkelt spot. Mange havde fundet vej til biblioteket for netop at se denne udstilling og den unge kunstner fik mange gaver og blomster.

Casopani på Instagram

Der kom virkelig knald på, da Adrenalize (Malthe Mehlskov) indtog scenen med sin elektroniske musik. Malthe er lige fyldt 18 år, har 60.000 likes på Facebook og er et verdensnavn inden for hardstyle. Efter Hjortespring Bibliotek gik turen til Canada. Det ene fodrykkende nummer efter det andet flød sammen i en hel time, indtil vi var klar til at afslutte med det helt store brag.

Læs et interview med Adrenalize

Trier Festfyrværkeri havde indtaget toppen af biblioteket og satte gang i et 12 minutter langt lysshow. Det siges, at bragene kunne høres i Bagsværd. Da alle troede, at nu var det slut, så bragede de helt store kanoner løs fra Gammelgårds plæne. I sandhed et værdigt punktum for årets Subkult.

Trier Festfyrværkeri

Sidst men ikke mindst skal nævnes mikrobryggeriet Spybrew, der leverede skønne fadbamser og Tutti Frutti Juicebare, der serverede bløde smoothies og friskpresset appelsinsaft.

Se billeder fra Subkult 2014 på Facebook.

TAK for i år og tak til vores sponsorer, Herlev Kommune, Nordea Fonden og Fonden Herlev Bladet.

Se TV Bellas indslag

Subkult 2015 er under forberedelse og der er flere spændende bud på indslag til eventen. Subkult skal i 2015 handle om paralleluniverser og drømme, og vil gennem kunstneriske udtryk afsøge emnet.

Har du lyst til at deltage, noget du vil vise eller nogle gode ideer, er du velkommen til at kontakte Claus Thurøe på Hjortespring Bibliotek, 44525690, ct@herlevbibliotek.dk