Meget mere mangfoldighed – for børn

16.08.23
Har dit barn savnet bøger at spejle sig selv og jeres familie i? Eller vil du bare gerne udvide dit barns verden? Velkommen til "Det Mangfoldige Børnebibliotek"!

Når vi kigger ud ad vinduet, ser vi mennesker med forskellige baggrunde, kulturer, kroppe og farver. Det møde har vi og vores børn også brug for i bøgernes verden.

Litteratur kan nemlig give os noget at spejle os i, så vi føler os set og sat pris på. Og litteratur kan være et vindue til andre mennesker og verdener, vi måske ikke har tæt på, men som vi kan få indsigt i og forståelse for.
Bøger er med til at gøre os klogere på livet og udvider børns horisont – og åbenhed for andre, viser forskning.

Prøv at forestille dig, at dit barn aldrig har læst en bog med en hovedperson, der ligner barnet selv. Eller en bog om en familie, der ligner jeres. Og forestil dig så en verden, hvor ethvert barn kan finde en bog at spejle sig i!
Det håber vi at komme lidt nærmere, en bog ad gangen. Eller rettere 90 bøger:

Nu kan vi præsentere "Det Mangfoldige Børnebibliotek": En samling af 90 børnebøger med fokus på langt bredere repræsentation og diversitet, end man sædvanligvis finder på et bibliotek.
Samlingen har tidligere været på Biblioteket Kilden, men kommer nu også til biblioteket på Herlev Bygade.

Vi har lånt samlingen af Centralbibliotekerne som en del af et nationalt arbejde under overskriften "Kultur for Alle". I kan låne løs af bøgerne året ud.

Så kom forbi og se bøgerne! Du kan også se dem online og reservere her.

Eller tjek nogle udvalgte titler ud her i artiklen.

Rigtig god læselyst.

Familie

Følelser

Krop