Uhyggelig AI i film

06.07.23
Er du klar til, at verden – på godt og ondt – bliver indtaget af kunstig intelligens?

Måske er du optimist i forhold til ny teknologi, men helt sikkert er det, at fiktionen har en tendens til at hælde den modsatte vej.

Vi har samlet en lille håndfuld af bibliotekets film til dig. Film, som handler om samfund, der har implementeret AI uden helt at gennemtænke, hvilke konsekvenser, der kunne risikere at følge med.

"Blade Runner"

Ridley Scotts mesterværk om detektiven Deckard, der har til opgave at opspore og likvidere løsgående og farlige menneskelignende robotter. Som måske er mere menneske end mennesket selv?

"Archive"

George Almore arbejder med robotteknologi og er næsten færdig med sin seneste menneske-prototype, da det utænkelige sker: Han mister sin elskede kone i et biluheld.

Hvad gør en genial robottekniker så?

"Moonfall"

En Roland Emmerich-film ("Independence Day", "The Day After Tomorrow", "Godzilla"), hvor jorden trues af månen, der pludselig forlader sin bane. Jorden er i dybe vanskeligheder, og mon ikke AI spiller en rolle?

"Ex Machina"

I traileren til filmen ses følgende citat af Stephen Hawking: "Udvikling af kunstig intelligens kunne blive enden for den menneskelige race".

Denne film undersøger, hvad der er menneskeligt, og om et menneske kan forelske sig i en maskine – og hvad med det modsatte? Alicia Vikander spiller robotten Ava så smukt og følsomt!

"Westworld"

Jonathan Nolan og Lisa Joys hitserie om en wild west-park for folk med penge eller indflydelsesrige venner.
Parken er befolket af androider, der ikke ved, at de er robotter, og de besøgende kan få afløb for alle dyriske instinkter, hvis det er det, de vil.

Men heller ikke her opfører den kunstige intelligens sig som planlagt, og SÅ går det ellers løs.

Serien er en intens og tankevækkende oplevelse – og så er den bare så æstetisk lækker at se på! Har du ikke været der, så sæt i gang!

Klik og reservér og få kuldegysninger.