Lyt til Nyt – april 2024

26.03.24
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd, vinyl eller digitalt

Lou Reed: "Hudson River wind meditations"

Vi kender droner fra krigs- og transportbranchen, men også på musikområdet har dronelyd for tiden stor gennemslagskraft.

Dronen som tone og instrumental-del kan karakteriseres som en ofte mørk, dramatisk klangrytme med masser af dybde. Dronelyd inspirerer til fordybelse, men den kan også virke meditativ, nærmest hypnotisk.

Rockens grand old man Lou Reed udgav før sin død i 2013 dette spirituelle album, der nu er blevet remastered og gjort tilgængeligt på vinyl og diverse streamingtjenester. Og det falder helt inden for tidsånden.

Til dig der lytter til dark ambient eller dyrker tai-chi (for det er musikken oplagt til).

Bestil vinylen ”Hudson River wind meditations” her

Arve Henriksen: "Touch of time"

Den norske jazz-trompetist Arve Henriksen leverer her, i samarbejde med den hollandske pianist Harmen Fraanje, en rolig cd-indspilning i en smeltedigel mellem jazz og ambient-genren. Det er yderst behagelig musik, der egner sig glimrende til refleksion.

Den ensomme trompet leder tankerne i retning af nordisk natur og nærmer sig en slags ”nordic tune”, hvis der ellers er noget, der hedder det.

Pladeselskabet ECM Records leverer næsten altid kvalitet og god lyd, og heldigvis er det også tilfældet her.

En afdæmpet jazz-oplevelse.

Bestil cd’en ”Touch of time” her

Bjarke Mogensen: ”Flux”

Denne cd har jeg glædet mig til at anmelde. Da jeg hørte den spillet første gang, var jeg lidt solgt. Mathias Heise er Danmarks pt. største jazzmusiker på mundharmonika (ja, det tillader jeg mig at skrive), og selvom færre måske kender akkordeonisten Bjarke Mogensen, så har han også et kæmpe potentiale.

Sammen har de nu udgivet denne jazzede cd med tråde til den avantgarde samtidsmusik. Det er forfriskende, livlig og pirrende musik, der løfter sig til en ny musisk dimension. Og ja, nogen vil måske finde instrument-kombinationen for speciel, men giv den en chance.

En avanceret jazz-oplevelse.

Bestil cd’en ”Flux” her