Lyt til Nyt – januar 2024

04.01.24
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd, vinyl eller digitalt

Joe Hisaishi: "A symphonic celebration"

Her præsenteres soundtracks fra den japanske filmskaber Hayao Miyazakis tegnefilm, som har et stort dansk publikum. Så hvorfor ikke give musikken som selvstændig lytteoplevelse en chance?

Joe Hisaishi er komponisten, musikken er primært skrevet til orkester og er på mange måder meget international i sit udtryk. Her er symfonisk musik, solosang, -spil og kormusik. Musikken er handlingsmættet og rolig på samme tid, men med en tydelig fornemmelse af at være scenisk.

Til lyttere af filmmusik.

Bestil cd’en ”A symphonic celebration” her

Sahra da Silva: "You let a good thing go"

Danske Sahra da Silva har en stemme, der minder om de store amerikanske soul- eller countrysangere. I praksis betyder det, at hun er et interessant musikalsk bekendtskab, der favner rockgenren, når den breder sig ud til soul og blues.

Da Silva har skrevet og produceret de fleste numre, hun synger selv, men har også inviteteret til duet med sangeren Renay på nummeret ”Learn to love again”.

Læs og lyt mere til Sahra da Silva på hendes hjemmeside, hvor det i øvrigt fortælles, at hun turnerer de kommende måneder.

Til lyttere af soulrock.

Bestil cd’en ”You let at good thing go” her.

Ghetto Kumbé: "Ghetto Kumbé"

Denne vinyl med elektronisk afro-colombiansk percussion-musik har kunstneren Ghetto Kumbé i front. Og der er tale om en ny udgave af det populære album med samme titel, blot er det nye cover i farver.

Musikken er, selvfølgelig havde jeg nær sagt, meget rytmisk med elementer fra dance- og latingenren. Sine steder meget fjern, men andre steder går den lige ind.

Colombianske Kumbé har tidligere optrådt i Danmark og er spændende at lytte til både live og på afspilleren.

Til dig, der lytter til etnisk electronica.

Bestil vinylen “Ghetto Kumbé” her