Lyt til Nyt – marts 2024

29.02.24
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd, vinyl eller digitalt

Tom Waits: ”Bone machine”

Jeg har altid været stor fan af Tom Waits; hans hæse, forvrængede stemme, hans dystre udseende og hans fanden-i-voldske fremtoning. Han udkom med sin syrede musik i cd’ernes storhedstid og er egentlig aldrig gået helt af mode.
Nu genudgiver man så hans musik på vinyl.

Jeg er spændt på om nye lyttere er med her. Og om der er gamle fans, der har en afspiller til grammofonplader.

Hvorom alting er; her er en af Waits’ klassikere fra 1992, remastered og genudgivet som vinyl.

Bestil vinylen ”Bone machine” her.

The Smile: “Wall of eyes”

Dette album er nummer to fra den engelske trio The Smile, hvis musikere var at finde i det legendariske band ”Radiohead”. Stilen er mere jazzet end i tidligere tider, og begrebet ”math rock” dominerer musikken.

”Math rock” opstod i 1980’erne og kan forstås som indierock, men med skiftende rytmer, dissonanser og improvisationer, der udfolder musikken og gør lytteoplevelsen mere kompleks.

Til dig, der lytter til både jazz og indie.

Lyt til titelnummeret ”Wall of eyes” på Youtube, eller bestil cd’en “Wall of eyes” her.

Heitor Villa-Lobos: ”Koncert for violoncel og orkester nr. 1, opus 50: Meneses: Grande concerto”

Denne indspilning indeholder to koncerter og en fantasi for cello og orkester fra den brasilianske komponist Villa-Lobos, der på mange måder er meget vestlig i sit udtryk. På trods af at musikken er fra midten af 1900-tallet, er den påfaldende melodisk, og celloen gør sit til, at helhedsoplevelsen er varm og lyttevenlig.

Solisten Antonio Meneses er ligeledes brasilianer og har optrådt mange år på den internationale scene.

Til lyttere af moderne klassisk.

Denne indspilning har vi IKKE købt på cd eller vinyl, men du kan lytte til den online via biblioteket på Naxos Music Library;  søg på “villa-lobos meneses”.