Red livet i havet – kodning og teknologi

Tag mellemtrinnet med til undervisning i verdensmål, kodning og teknologiforståelse

Med afsæt i romanen ”Kaskelotternes sang” af Bent Haller og bibliotekets aktuelle temaudstilling om bogen får eleverne mulighed for at udforske, bygge og kode. Samtidig få eleverne ny viden inden for naturvidenskab og verdensmål 14, når vi kigger nærmere på livet i verdenshavene med de menneskeskabte forureninger. Vi undersøger også, hvordan vi kan prøve at løse nogle af disse udfordringer ved hjælp af teknologi.

Eleverne skal bygge små prototyper af maskiner, der skal hjælpe med at rense verdenshavene for plastik. De bygger deres maskiner med LEGO og programmerer dem efterfølgende med simpel blokprogrammering for at få prototyperne til at bevæge sig. Det kræver ingen forudgående kundskaber fra hverken lærer eller elever – alle kan være med.

Forløbets mål

• Eleverne får grundlæggende viden om verdensmål 14, Livet i havet.
  • Eleverne får et indblik i, hvordan man gennem teknologi og videnskab kan løse problemer.
  • Eleverne får en introduktion til Bent Hallers roman "Kaskelotternes sang" samt et indblik i et af temaerne heri.
  • Eleverne opnår en grundlæggende forståelse for, hvad blokprogrammering er.
  • Eleverne får erfaring med at bygge simple protoyper samt at få dem til at bevæge sig.

Klassetrin

4.-5. klasse.

Fag

Dansk, matematik, natur og teknik.

Tid

Forløbet varer cirka 90 min. og kan evt. kombineres med et besøg i udstillingen om "Kaskelotternes sang".

Hvornår

Marts-maj 2024.

Booking

Kontakt os på mailadressen skoler@herlevbibliotek.dk, hvis du vil høre mere og eventuelt booke et forløb.