Det største valgår i historien

26.02.24
2024 er et historisk år, når cirka halvdelen af verdens befolkning skal til valg

I år skal flere end 60 lande til valg, og det er flere end nogensinde i samme år. I Danmark skal vi en tur i stemmeboksen den 9. juni, når EU’s 27 medlemslande vælger deres repræsentanter til Europa-Parlamentet.

Mange ved, at amerikanerne skal vælge præsident den 5. november. Men der er også præsidentvalg i blandt andet Rusland, Ghana, Venezuela, Rusland, Mexico og Island i år.

Af andre store lande, der skal til valg i 2024, kan blandt andet fremhæves parlamentsvalgene i Indien, Storbritannien, Iran, Sydafrika, Sydkorea, Mexico, Indonesien og Pakistan. En stor del af verden får nye ledere! Og det kan ændre verdenspolitikken.

Bliv klogere på politik, demokrati og geografi

Vil du vide mere om alle verdens valg, har blandt andre DR og det amerikanske tidsskrift TIME omtalt det historiske valgår.

Vil du vide mere om alle verdens lande, så har du igennem biblioteket adgang til Europa World Plus.

Her på biblioteket har vi fundet en række bøger, der kan gøre dig klogere på valg, demokratiske systemer og nogle af de lande, som skal stemme i 2024.
Du kan se og reservere dem i artiklen her eller bladre i dem på vores udstilling på hovedbiblioteket.

God læselyst og godt valgår!

De skal til valg i 2024

Algeriet