Lyt til Nyt – august 2023

09.08.23
Musikbibliotekar Marit Skovbakke Juhl anbefaler et udvalg af nyindkøbt musik, som vi tilbyder enten på cd, vinyl eller digitalt. I denne måned er der dømt klassisk over hele linjen

Ludwig van Beethoven: "Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 16: Den Danske Strygekvartet"

Beethoven er i en liga for sig. Det gælder både som orkesterkomponist og, som her, kammerkomponist. På udøver-siden står Den Danske Strygekvartet tilsvarende for unik musikfortolkning. De fire herrer begiver sig gerne ud på nye platforme og arbejder på kryds og tværs af perioder og stilretninger.

Cd’en indeholder også værker af Bach og Webern. Man kan mene, at de tre komponisters musik er meget forskellig og dermed en spøjs kammermusikalsk sammensætning, men det fungerer.

Læs og lyt mere til ”Den Danske Strygekvartet” på deres hjemmeside.

Anbefales til en regnvejrsdag.

Bestil cd’en ”Beethoven: Kvartet for 2 violiner…” her eller lyt til musikken via Herlev Biblioteks digitale netadgang ”Naxos Musik Library” Søg her på ”beethoven danish string quartet”, så dukker den op som den øverste.

Arvo Pärt: "Fratres: Steinbacher"

Arvo Pärt er nok den avantgarde komponist, der har ramt flest med sin musik. Det skyldes dels, at han gik fra et meget atonalt tonesprog til et langt mere lyttevenligt; men det skyldes også, at han ramte en folkefølelse på det rette tidspunkt.

Pärts "nye stil" er meget minimalistisk, sine steder helt meditativ, så det er nok ikke en tilfældighed, at violinisten Arabella Steinbacher har valgt at kombinere Pärt med Bach på denne cd. Et godt, stilsikkert match, som fremføres assertivt og energisk.

Hvis du vil lytte til behagelig, afdæmpet musik.

Bestil cd’en ”Fratres” her, eller lyt til den digitalt via Herlev Biblioteks abonnement på streamingtjenesten ”Naxos Music Library”; søg her på ”pärt steinbacher”.

Carl Nielsen: "Symfonier: Luisi"

På denne tre-dobbelte cd hører vi DR Symfoniorkester med deres chefdirigent Fabio Luisi fortolke nationalkomponisten Nielsens symfonier. Makkerparret orkester og dirigent har samarbejdet otte sæsoner, og hvis man skal tro rygter på vandrørene og lytteoplevelsen i øvrigt, så fungerer de godt sammen.

Der findes mange indspilninger med Carl Nielsens symfonier, alle med hvert deres udtryk afhængigt af dirigenten og orkesterets fortolkning. Lyt til denne – måske passer den dig. Og en personlig kommentar: Efter min mening komponerede Nielsen nogle af det 20. århundredes bedste symfonier.

En udtryksfuld musikoplevelse.

Bestil cd’erne ”Nielsen: Symfonier, Luisi” her.