Vil du lave en Torskerognssynthesizer?

08.02.22
Demoteket vil i 2022 byde indenfor til workshops og værksted, hvor man genbruger elektronikaffald til nye formål.

Demoteket skaber et rum, hvor der både er plads til læring og fælleskab omkring brug og genbrug af elektronik. Det kan være alt fra små sjove anvendelser til store kunstneriske eksperimenter.
Få et indblik i den forunderlige verden af elektronik, der omgiver os alle, gennem workhops og åbent værksted.

Nogle workshops vil handle om begrebet Circuit bending.

Circuit bending eller hardware hackinger er et udtryk for at lave et indgreb i de oprindelige elektroniske kredsløb, i blandt andet elektronisk legetøj eller musikinstrumenter, ved kortslutninger, og bl.a. lodde elektroniske komponenter på, for at opnå andre virkninger end oprindelig tiltænkt. Denne metode bliver ofte anvendt for at skabe nye musikalske eller visuelle instrumenter og lydgeneratorer.

Valdemar Kristensen, som vil stå for en del af vores workshops, har bl.a. lavet ”Torskerognssynthesizeren”. Et konkret eksempel på ucycling, men også en kommentar til vores overforbrug og brug-og-smid-væk-kultur og til de meget finpolerede elektroniske artefakter, vi omgiver os med til dagligt.

Valdemar fortæller også, at engangsemballagen, som torskerognssynthesizeren lever i, har fungeret fint siden 2016. Man må sige, at producenten af emballagen har bedrevet et solidt stykke ingeniør- og designarbejde.

Du kan lytte til Torskerognsynthesizeren her

På andre workshops vil vi skille elektronikaffaldet helt ad og bruge det i en helt anden sammenhæng.

Workshopsene kræver ikke forudgående kendskab til elektronik. Alle kan være med!

Og det vil være muligt at komme til åbent værksted, hvor du kan bygge dine egne maskiner og elektroniske instrumenter. Eller du kan videreudvikle allerede eksisterende udstyr.

Deltag i workshops

I løbet af foråret kan du deltage i flere workshops, hvor vi arbejder med det aflagte og kasserede elektronik og giver det nyt liv. Vær med når vi bygger med elektronikskrot den 2. marts kl. 19.00, den 6. april kl. 19.00 eller den 18. maj kl. 19.00

Følg desuden med på Demotekets Facebook side.